Teksten


     

start

kracht in de praktijk

meditaties

voorbeeld

ervaringen

links

contact

 

Wat zijn affirmaties? De korte uitleg.

Een affirmatie is een positief zinnetje, wat je regelmatig tegen jezelf kunt zeggen.

Het doel hiervan is dat je onderbewuste dat zinnetje uiteindelijk gaat geloven, zodat je een positieve invloed in je leven gaat bemerken.

Het onderbewuste heeft namelijk de eigenschap dat het als waarheid aanneemt wat je tegen jezelf zegt en kijkt dus niet naar hoe het werkelijk is. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar je kent vast wel het fenomeen dat als iemand maar vaak genoeg zegt dat hij iets niet kan, dat het dan ook inderdaad vaak niet lukt.

Dus als het op een negatieve manier kan werken, dan kan het ook zeker op een positieve manier! Alleen dat beseffen we vaak niet.

Onze gedachten bepalen dus voor een groot deel hoe ons leven eruit ziet en door te affirmeren kunnen we ons leven een positieve wending geven.

tekst over affirmatie dankzij Reiki Centrum Avosthe Breda.

omhoog terug

   

Affirmeren, wat is dat? De uitgebreide uitleg

Affirmeren is eigenlijk jezelf opnieuw alle programma's geven die je graag wilt hebben. Alle denkwijzen die onbruikbaar zijn kun je vervangen door denkwijzen die prettiger zijn en je helpen om op een meer positieve manier in het leven te staan. Het klinkt misschien bijna te simpel om waar te zijn maar zo werkt het wel. Als Anne maar vaak genoeg tegen zichzelf zegt dat ze een leuke vrouw is en dat mensen het prettig vinden om met haar om te gaan dan zal ze in het begin dit moeilijk kunnen geloven, maar uiteindelijk zal zij zich anders opstellen in de nabijheid van mensen. Ze zal zich anders gedragen, waardoor mensen weer positiever op haar zullen reageren, en een negatieve spiraal is doorbroken.

Zo simpel is het echt! Je kunt diegene worden die je graag zou willen zijn, door nauwlettend je gedachten over jezelf en mensen te bestuderen, om ze vervolgens zonodig te vervangen door positieve gedachten.

Je kunt dus jezelf nieuwe denkwijzen geven door zeer regelmatig positieve pep-praatjes met jezelf te houden. Het moeilijke hierbij is dat je die pep-praatjes zeer bewust en zeer regelmatig moet houden. Eigenlijk zeker wel twee keer zo vaak en met twee keer zoveel intensiteit als de negatieve, en geloof mij, dat is heel vaak!

Als je bewust gaat letten op je gedachten en verwachtingen ten opzichte van jezelf en anderen, kun je wel eens schrikken van alle negativiteit. Dit heeft bijna iedereen die hiermee pas begint. Ga toch door met affirmeren, want langzaam maar zeker zal het negatieve vervangen worden door positieve, opbouwende gedachten, waardoor je ten opzichten van jezelf en anderen in een positieve opwaartse spiraal terecht komt.

Ik raad je aan om met één affirmatie te beginnen en deze een tijd lang vol te houden. Zeg het zo vaak als je maar kunt tegen jezelf. Waarschijnlijk komt er een stemmetje regelmatig opzetten dat je toefluistert dat je jezelf voor de gek aan het houden bent. Ook dit is normaal. Ga door, en je zult merken dat na verloop van tijdje oude denkwijze plaats heeft gemaakt voor de nieuwe. Hierdoor zal je vertrouwen groeien en je zult plezier krijgen in het opnieuw creëren van gedachten en gedragingen die bij je passen. Het leven en al je relaties zullen hierdoor een uitdaging worden en in je communicatie met anderen zul je langzaam maar zeker merken dat niet zij maar jij de touwtjes in handen hebt!

Als je het moeilijk vindt om affirmaties voor jezelf te verzinnen dan is er een lijst met affirmaties die al door honderden andere mensen worden gebruikt.

Affirmaties hoef je trouwens niet alleen maar tegen jezelf te zeggen, je kunt ze ook opschrijven. Sommige mensen schrijven ze op een klein stukje papier en doen dat papiertje in hun zak of in hun schoen. Het lijkt me niet echt lekker zitten maar de hele dag door word je wel aan je nieuwe gedachten herinnerd.

Onlangs vertelde iemand mij dat zij voor zichzelf affirmaties verwerkt in SMS-berichten op haar mobiele telefoon. Als zij ergens is en een extra aanmoediging nodig heeft dan leest zij een affirmatie via haar opgeslagen SMS-berichten en kan er dan weer tegenaan. Zo zie je maar, er is wat dit betreft veel mogelijk.

Wees hierin voor jezelf creatief en probeer er een spel van te maken.

omhoog terug

   

Lijst met ondersteunende affirmaties

   

Ik waardeer mezelf
• Ik ben trots op wie ik ben en dat straal ik uit
• Mijn relaties zijn gebaseerd op wederzijds respect
• Mensen gaan liefdevol en respectvol met mij om
• Anderen voelen mijn liefde
• Ik voel me geliefd en geaccepteerd zoals ik ben
• Ik ben een goede moeder, mijn kinderen voelen mijn liefde
• Ik heb vertrouwen in het leven en de toekomst
• Ik straal innerlijke rust en zelfvertrouwen uit
• Ik heb fijne, gezellige ontmoetingen met mensen
• Ik uit mij op een positieve manier, mensen begrijpen mij
• Ik ben dankbaar voor mijn leven
• Mensen vinden het fijn als ik er ben

• Wat ik te zeggen heb is belangrijk, mensen luisteren naar mij
• Ik heb prettige, ondersteunende vriendschappen
• Ik laat los in liefde en vertrouwen
• Alles is goed, ik word goddelijk geleid en beschermd
• Ik voel me rustig en veilig in nabijheid van anderen
• Ik uit mijn emoties op een positieve manier, en dat wordt gewaardeerd
• Ik ben magnetisch voor al het goede in het leven
• Mijn man en ik begrijpen elkaar, wij hebben een liefdevolle relatie
• Ik uit mijn liefde, en dat wordt gewaardeerd
• Ik maak de voor mij juiste keuzes
• Ik voel mij geliefd en gesteund op mijn levenspad
• Ik ben wie ik ben, en dat is goed
• Dagelijks kies ik voor liefde in alle aspecten van het leven

     
   

omhoog terug

   

Top10 werkplezier tips

Hierbij enkele tips waarmee je heel snel een beter gevoel bij je werk krijgt. Voor een toelichting verwijs ik je graag naar het boek, maar beter is om ze gewoon uit te proberen. Doe het gewoon en ervaar de effectiviteit zelf.

1. Glimlach de hele dag door, het kost je niets en levert veel op!

2. Geef iedere dag een compliment of uiting van waardering

3. Al is het werk nog zo simpel of saai, doe bij alles je best

4. Volg je gevoel. Voelt iets niet goed? Doe het dan gewoon niet

5. Leef je passie. Waar gaat je hart naar uit? Wat voor werk wil je echt doen?

6. Kijk eens met een roze bril naar je werk, er zitten ook mooie kanten aan je baan

7. Ruim je werkplek op en richt hem in met kleuren, afbeeldingen en spullen waar jij je prettig bij voelt

8. Doe iedere dag ten minste één keer iets voor iemand zonder daarvoor iets terug te verwachten

9. Wees enthousiast in alles wat je doet

10. Stel niet uit, begin niet morgen maar nu!

Overname toegestaan met bronvermelding: Luc Mutsaers, www.plezieropjewerk.nl

   

omhoog terug

   

Vroeg geleerd...

Het was een warme zomerdag. We liepen met ons drietjes in de stad, mijn vader, onze hond en ik toen een voorbijganger mijn vader aansprak: “Laat u uw kind in deze hitte lopen? Waarom neemt u hem niet op uw schouders, dat kunt u toch makkelijk aan?”

Mijn vader vond dat wel een goed idee, tilde me op en zette me op zijn schouders.

Niet veel later kwamen we een mevrouw tegen die verbaasd tegen mijn vader zei: “Waarom heeft u uw kind op uw schouders? Hij kan toch goed zelf lopen?”

Mijn vader zette me weer op de grond en we liepen vrolijk verder.

Al snel kwamen we een stel kinderen tegen die zeiden: “Laten jullie die hond in de felle zon lopen op deze warme dag? Het is toch beter dat jullie zoveel mogelijk de schaduw opzoeken?”

We liepen nu zoveel mogelijk in de schaduw maar het duurde niet lang voordat er weer iemand iets te zeggen had: “Zijn jullie nou helemaal gek geworden? Het is een prachtige dag en jullie lopen hier in de schaduw? Geniet toch van de zon!”

Mijn vader keek mij aan en sprak:

”Zie je zoon, zo is het leven. Je kunt het onmogelijk iedereen naar z'n zin maken. Dus zoek voor jezelf een pad en maak je niet druk om wat anderen zeggen.”

© Danny

( Gebaseerd op een oud Soefie geschrift)

   

omhoog terug

   

Tan-tien, een heerlijke oefening

Tan-tien (uitgesproken als Dan-tjen)

In ons lichaam zijn er drie belangrijke punten te vinden, de zogeheten “tan–tien” van waaruit het mogelijk is om waar te nemen. Elk punt biedt je een andere perceptie van je waarneming en daardoor krijg je meer ruimte, rust en kun je tot nieuwe inzichten komen. Deze drie punten bevinden zich in je hoofd, je borst en je buik.

Hoofd:

Ga met je aandacht naar een punt precies midden boven je hoofd, op ongeveer vijf centimeter hoogte vanaf je schedel

Trek in gedachten een loodrechte lijn die vanaf dat punt je schedel in loopt, en die je doortrekt tot aan je perineum – het plekje tussen je anus en genitaliën.

Laat je aandacht heel voorzichtig en langzaam langs deze denkbeeldige lijn naar beneden zakken tot in het midden van je hoofd, tussen je oren; achter je ogen, totdat je een soort ‘klik’ voelt, of totdat je merkt dat het ineens een stuk stiller in je hoofd wordt .Wellicht moet je een paar keer op en neer of heen en weer gaan om het goede punt te vinden .Als je het bereikt, zul je dat weten.

Stel je dan voor dat op dat punt een kommetje of schaaltje is, waarin je je bewustzijn, je aandacht te rusten legt, en van waaruit het in alle kalmte kan waarnemen.

Geniet van de rust en stilte, en sta jezelf toe om er wat tijd voor te nemen

Hart:

Volg met je aandacht de denkbeeldige lijn die je eerder trok, verder vanuit je hoofd, door je hals, achter je borstbeen langs naar een punt in het midden van je borst; in je hart.

Probeer uit, door je aandacht telkens een klein stukje te verplaatsen, waar het punt zich precies bevindt; eenmaal gevonden, zul je het de volgende keer heel eenvoudig kunnen terug vinden.

Laat dan je aandacht daar een tijdje rusten en neem waar wat er met je gebeurt. Beschouw je gedachten, gevoelens en andere indrukken vanuit dit (stand)punt en merk de subtiele verschillen met het waarnemen vanuit je hoofd.

Buik:

Vanuit je hart volg je weer aandachtig de loodrechte denkbeeldige lijn tot ongeveer een handbreedte onder je navel.

Op dat punt gekomen, stel je je dan voor dat je bekken een soort diepe schaal is waarin energieën samen vloeien, laat het gebeuren en neem de tijd ervoor.

Leg nu je hand op je onderbuik en voel met je hand hoe je buik aanvoelt. Laat dan je aandacht even op dit plekje rust .

Daarna voel je met je buik hoe je hand aanvoelt. Neem slechts waar, geniet er van.

Verdeel je aandacht (door regelmatig oefenen) over deze drie Tan-tien, of geef één of twee van deze punten meer aandacht als je dat nodig vindt; experimenteer daarmee.

   

omhoog terug

   

Kracht...

kracht

   

omhoog terug

   

Slaap jij wel voldoende?

Voldoende slaap is belangrijk om het lichaam zo goed mogelijk te laten te functioneren. Alles wat je overdag hebt geleerd, hebt meegemaakt dat verwerk je 's nachts. Als je te weinig slaapt, dan blijft het malen in je hoofd of vergeet je het weer. Daarnaast herstellen je spieren in je lichaam tijdens je slaap.

Hoelang moet je dan slapen?

Dit is van persoon tot persoon verschillend. Je hebt ergens tussen de 7 en 9 uur slaap nodig om te spreken van een gezonde nachtrust. Kijk naar je eigen ritme, wordt je vanzelf wakker, of heb je echt de wekker nodig?

Te weinig slaap maakt dik:

Hoe minder je slaapt, des te dikker je wordt. Dat komt omdat slaapgebrek invloed heeft op twee bij eetlust betrokken hormonen. Door te weinig slaap (gemiddeld minder dan vijf uur per nacht) wordt het evenwicht tussen belangrijke hormonen, die de eetlust reguleren, verstoord.

Niet alleen genoeg slaap is belangrijk, maar ook hoe je slaapt. Als je moe en uitgeput wakker wordt na een ruime nacht slapen heeft u waarschijnlijk niet goed geslapen. Je kan eens kijken of er een radiowekker, televisie of mobiele telefoon in de slaapkamer is. Deze zorgen allemaal voor straling, waardoor je minder goed slaap.

Een goede slaap zorgt dus voor meer energie, een betere stemming, een beter geheugen en meer creativiteit.

Voldoend slaap draagt bij aan een goed gezondheid! Hoeveel uur slaap jij gemiddeld?

Dank je wel voor je tekst als bijdrage, Petra.

Wilt u meer lezen: www.vitaliteitstips.nl

   

omhoog terug

     

startkracht in de praktijkmeditatiesvoorbeeldervaringenlinkscontact
powered by: Marcel Oosterbeek

 
Wij besteden grote zorg aan de bronvermelding. Heeft u toch opmerkingen hierover kunt u dit mailen naar info@krachtkaart.nl
Bij problemen met of vragen over deze website kunt u contact opnemen met info@krachtkaart.nl.
Laatst bijgewerkt: 26.08.2010